Open Brains, deel IV – slotakkoord 2019
Op 12 december was alweer de laatste van de vier Open Brains sessies van dit jaar. Wat in september nieuwsgierig begon, is in korte tijd uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het IMPACT!-programma. Een groep zeer gevarieerde ‘experts’ brainstormen op basis van het business model canvas over een specifieke vraagstelling van een student, ondernemer, manager met een nieuw idee, concept, innovatie. Het geheel onder leiding van Blue Hub.

Concept.
Deze keer pitchte Jorn Behage van Ekkehart zijn nieuw concept: Arapaha. Een productlijn gemaakt op basis van bio composieten en daardoor 100% recyclebaar en in theorie oneindig te gebruiken. De bio composieten moeten binnen 1 jaar geoogst kunnen worden uit suikerhoudende gewassen en vormen geen extra belasting voor het bestaande gewassen areaal. Ekkehart is zover dat ze, samen met producenten, in staat zijn om consumentenproducten te maken. Hun doelstelling is om dit in het ‘luxury’-segment te doen vanwege prijs en toegevoegde waarde. De doelgroep is gebaseerd op een levenshouding: ‘my choice matters’ en niet op socio-demografische variabelen. De propositie van het product is: ‘ill be back’. Er wordt nog hard gewerkt aan de ‘achterkant’ van het concept. Met namen de logistieke component: hoe en waar gaan consumenten hun producten inleveren is een uitdaging. Middels het logo (een soort QR-code) kan de consument het verhaal achter het product beleven. Op dit moment is een luxe badmat in ontwikkeling en een geavanceerde kano voor sportief gebruik.
In deze fase van de conceptontwikkeling onderzoekt Ekkehart welke (andere) product/marktcombinaties mogelijk zijn. En wat eventueel de ideeën zijn ten aanzien van het logistieke concept (m.n. recycle-traject).
Ideeën.
Vervolgens ontstaat er een levendige discussie omtrent de vragen. Opvallend is dat er nog tal van andere ideeën naar voren komen tijdens de discussie en het plakken van post-its op het business canvas model. Een mooie bijvangst voor Ekkehart. Er wordt gekeken naar bouw, horeca, statiegeld-concepten, medtech industrie, verpakkingen, gebruiksvoorwerpen van bedrijven als Curver, Tupperware en Elho. Het uiteindelijke doel is om 1.000 ambassadeurs te creëren voor het bio composieten merk: Arapaha. Op deze ochtend zijn er in ieder geval al 10 bijgekomen!