Terwijl buiten de temperatuur van 38 graden wordt aangetikt, verzamelen binnen in het Cube design lab, een aangenaam gekoelde ruimte, 10 nieuwsgierige personen zich voor de masterclass ‘Value Proposition’. De masterclass wordt gegeven door Paulien van Strijland, programmamanager van de Brightlands Innovation Factory.

Paulien werkte een flink aantal jaren in Silicon Valley, bij o.a. bedrijven als Apple, Yahoo, Nokia en Hewlett-Packard, op product development & design. Ze begeleidt nu vooral startups, waarbij het Business Model Canvas uitgangspunt is. Er liggen lekker veel sticky notes en posters op de tafel en dus het belooft in ieder geval een interactieve sessie te worden.

We starten met een Introductierondje waarbij iedereen aangeeft of hij/zij een specifiek case heeft om de ‘value proposition’ op los te laten. De groep is mooi verdeeld met 5 (internationale) studenten en 5 mensen uit het Limburgse bedrijfsleven. Er worden 5 businesscases uitgekozen en er worden 5 teams gemaakt. Haar eerste tip van de dag bij het uitwerken van het Business Model Canvas/Value Proposition is:

‘fall in love with the problem and not with what the solution might be’.

Het Business Model Canvas is min of meer gebaseerd op de werking van de hersenen: links – ratio en rechts emotie met de value propositon als het hart van het model. Bij het model zijn vooral de onderlinge relaties van de verschillende onderdelen van belang. Paulien geeft aan dat we ons in de masterclass zullen beperken tot de ‘customer segments’ in relatie tot ‘value proposition’. Wil je meer weten over het Business Model Canvas en lean start ups lees dan het werk van Steve Blank, een van de grondleggers van het model.

Uitgangspunt is: ‘who is your customer’ waarbij er (bijna) altijd meer dan een zijn. Daaraan gekoppeld is het van belang welk probleem (‘the why’) je voor welke klant wilt oplossen met je product/dienst. En inderdaad gaan we sticky notes schrijven en plakken op een specifiek voor dit onderdeel ontwikkelde poster.

Vervolgens gaan we aan de slag vanuit de verschillende businesscases met het analyseren van de customer segment aan de hand van: customer jobs, pains, gains, voor de break en met pain relievers, gain creators en products & services na de break. Het is een zeer enerverend en leerrijk proces waarbij ieder onderdeel door Paulien tegen het licht wordt gehouden. Opvallend is dat tijdens de dinerbreak volop door gediscussieerd wordt over de verschillende businesscases.

Aan het eind van de sessie presenteert iedere groep in 5 minuten zijn of haar value proposition. Een soort van elevator pitch. Met als belangrijkste leerpunt: wees zo specifiek, concreet en realistisch mogelijk, wat voor velen nog niet zo gemakkelijk is. Al met al is een inspirerende avond en de tijd is voorbij gevlogen. En met een energiek gevoel loop ik het Cube design museum uit, de nog steeds 25 graden warme avond in.

Ben je een start up of heb je een revolutionair idee dan kun je bij de Brightlands Innovation Factory terecht voor een van hun programma’s of je kunt zelf aan de slag via bijvoorbeeld Strategyzer.

Wil jij ook in korte tijd inspiratie opdoen en leren van een professional? Meld je dan aan voor een van de resterende masterclasses van Cube’s IMPACT! programma. Zeker ook als je designer bent of bezig met innovatie en creativiteit in het MKB.

ActiviteitMasterclass ‘Value Proposition’
Datum23 juli 2019
SprekerPaulien van Strijland
TekstHans Boers
FotograafLorenz Brandl